onsdag 24 september 2014

God och nyttig äppelpaj.

Det är hög tid att samla in äpplen om du har några som växer hos dig. Överallt ser jag överfulla träd med äpplen som ingen tar hand om. Det är mat, värdefull, naturligt producerad mat. I området där jag bor finns ett tjugotal äppelträd som alla boende har tillgång till, men ändå är det få som tar tillvara på frukten. Jag och sonen har varit ute med hans skottkärra och samlat in mängder.

Även i villaträdgårdar hänger stora, fina äpplen som väntar på att plockas. Våga knacka på och fråga om de inte ska användas. Det är tråkigt om de ska gå till spillo. Det värsta som kan hända är att du får ett nej, och i bästa fall får du en trevlig pratstund och en korg äpplen med dig hem.

Jag har gjort äppelpaj ett par gånger nu i september, men på mitt sätt. Lite nyttigare och helt naturligt. Såklart! Endast fem ingredienser. Enkelt och gott!

  • äpplen
  • kanel
  • dadlar
  • havregryn
  • kokosolja

Smörj en form med kokosolja. Skala och dela äpplena. Lägg alla äpplen i formen och strö över kanel. Blanda. Hacka dadlar. Blanda dadlar, havregryn och kanel i en skål. Tillsätt kokosolja. Klicka ut degen över äpplena och låt sedan gräddas i ugnen på ca 200 grader tills äpplena är mjuka.

Dags att njuta!



Är det inte ljuvligt med svenska höstäpplen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar