tisdag 11 mars 2014

Mexikansk böngryta. Utan BPA.

En av mina första vegetariska kokböcker är "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist. Det är en klassiker som jag använder varje vecka. En grundläggande, traditionell och inspirerande grön kokbok med mängder av tips och recept.

Jag har många favoriter i boken varav en är den mexikanska böngrytan. Det är en god och välsmakande gryta som man kan göra extra kryddig om man gillar. Den är god att äta som den är, men blir extra matig med fullkornspasta eller quinoa. Men den funkar även bra som tillbehör till tacos.

Jag köper helst torkade bönor som jag lägger i blöt över natten, för att sedan koka morgonen därpå. Ofta fryser jag in hälften. Med andra hälften gör jag något maträtt direkt, samt lunchlådor. Det blir både billigare och mer miljövänligt att köpa torkade bönor, jämfört med de i tetra. Bönor i konservburkar håller jag mig långt borta ifrån. Insidan av en konservburkar behandlas med BPA, eller Bisphenol-A som det heter. Detta är ett hormonstörande ämne som man bör undvika i den mån man kan.

Studier visar att det "finns en koppling till diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar hos vuxna och beteendestörningar som aggressivitet hos barn. Påverkan av bisfenol ger en tillväxt av bröstvävnad och prostatavävnad och skulle därmed kunna leda till bröst- och prostatacancer." (Källa: www.forskning.se)

Så, bort med konserver. Koka bönorna själv. Laga maten från grunden. Back to basics!


Mexikansk böngryta, underbart god. Recept finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar