måndag 16 juni 2014

Pizzeria Milano. Veganpizza!

Jag äter inte så kallad snabbmat särskilt ofta, men ibland händer det att jag blir sugen på en pizza eller burgare. Veganburgare är inte omöjligt att beställa, men däremot har det varit en utmaning att köpa sig en veganpizza. Tills nu. 

I Jönköping har Pizzeria Milano valt att ta steget och profilera sig, inte bara som en väldigt bra pizzeria, utan som en pizzeria med ett gediget utbud för vegetarianer och veganer. Menyn består inte bara en en eller ett par veganpizzor, utan hela 17 stycken! Därtill finns falafel och olika slags rullar med kebab- och kycklingsubstitut. 




Beläget vid E4an ligger pizzerian bra till för genomresande. Tyvärr är läget inte centralt, men eftersom de har nischat sig så bra kommer kunder resa de extra kilometerna för att få just det de erbjuder.

Innan jag blev vegan nöjde jag mig oftast med en pizza Margherita med ost och tomatsås, men nu när utbudet var så välfyllt fick jag plötsligt svårt att välja. Eftersom jag gillar lite spicy mat föll valet till slut på pizza Vego Mexico med tomatsås, veganost, rödlök, sojafärs, paprika, vitlök, jalapeno, tacosås och ruccola.




Resultatet var perfekt! En pizza kan vara ordentligt god, och detta var en tiopoängare! Jag åt nästan hela pizzan, vilket är ovanligt. Allt var tillfredsställande. Smakerna, utseendet och konsistensen. Full pott! Det kommer definitivt blir fler resor till Pizzeria Milano!

Och jag kan inte understyrka nog att det är riktigt häftigt att en pizzeria tar beslutet att nischa sig för djurens skull. Människor behöver inte äta kött, och djur behöver inte sätta livet till, för att vi ska få mat på bordet. Det gäller alla rätter. Det finns likvärdiga, oftast godare, mat att få. Utan att djuren ska plågas och dödas i onödan.

Nästa gång, testa själv. Du kommer inte sakna köttet från ett stackars djur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar