onsdag 25 juni 2014

Fem basics.

De flesta människor har, liksom jag, långa dagar med mycket att stå i. Det krävs att man har energi och ork att vara aktiv långa pass. Jag vet vad jag ska göra, och inte göra för den delen, för att i bästa mån orka med att hålla igång dessa långa dagar.

1. Börja dagen med frukost.
Det finns inte på kartan att jag skulle hoppa över frukosten. Inte en chans. Och det ska mycket till om jag äter en så kallad dålig frukost (alla har egna definitioner på vad det innebär). Hur lite tid jag än har, hur mycket det än sker omkring mig så måste jag ta ansvar och äta en bra frukost. För att kicka igång dagen på bästa sätt måste jag tanka kroppen med bra råvaror.





2. Ät med jämna mellanrum.
Ett par timmar efter frukosten äter jag mellis, därefter lunch, mellis, middag och slutligen eventuellt någon kvällsmat. Låter det mycket? För mig gäller det att inte bli vrålhungrig innan nästa måltid eftersom jag då hamnar i en dipp och det vill jag undvika. Om det dröjer för länge mellan två måltider kan jag räkna med att bli riktigt trött, på dåligt humör och ofokuserad.

En typisk vardag äter jag dessa tider, cirka:
07.00 frukost
9.30 mellis
12.00 lunch
14.30 mellis
17.30 middag
20.00 kvällsmat






3. Drick vatten.
Jag är i regel bra på att dricka vatten. Däremot känns det direkt i huvudet och jag blir trött och orkeslös, om jag inte dricker tillräckligt med vatten. Jag får i mig en del vätska genom te och genom maten, men att dricka rent vatten är oslagbart. Jag dricker inga enorma mängder, men ser till att få i mig väska jämnt fördelat under dagen. En vattenflaska finns alltid med mig i min väska när jag ska någonstans.

4. Prioritera sömn.
Som småbarnsförälder sover jag inte så mycket som jag skulle önska. Jag kan inte styra vissa saker, men det jag kan påverka försöker jag vända till det bästa för mig. Exempelvis försöker jag komma i säng i skaplig tid för att försöka hinna få några sammanhängande timmars sömn innan någon vaknar. Jag väljer därför bort TV på kvällen. Istället väljer jag att läsa en bok i sängen för att varva ner.

Sömnen lägger grunden till hur efterkommande dag blir. Och har jag sovit dåligt skalar jag ner på kraven och måsten. Jag försöker acceptera läget. Har jag sovit bättre orkar jag mer och genomför med glädje det jag planerat.

5. Var fysiskt aktiv.
Har jag ätit bra, druckit vatten och sovit okej så orkar jag vara fysiskt aktiv. Fysisk aktivitet gör mig stark, uthållig och pigg. Jag mår bättre och det känns i kroppen och i själen. Det blir en positiv spiral

---

Fem enkla förhållningssätt som är så självklara att jag inte reflekterar över dom. Man kan inte styra över allt hela tiden, men man kan göra det som står i sin egen makt att skapa bra förutsättningar för ett hälsosammare liv. Börja med att prioritera din hälsa och dig själv. Och att prioritera sig själv betyder inte att vi negligerar människor i vår omgivning.

Fundera över vad du behöver och mår bäst av. Rangordna dessa behov och börja jobba för att tillgodose dom. Alla vinner på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar