söndag 22 juni 2014

Rensa i köket.

Igår köpte jag en smaskig vattenmelon, så den fick bli basen i min fruktsallad i morse. Det känns helt rätt att starta dagen med en fräsch fruktsallad med nötter och frön. Mums! Efter det blev det hemmaträning. Jag har således uppnått målet med att träna tre pass denna vecka. Yes! En klapp på axeln och en härlig känsla i kroppen!



Idag har det varit lite av en städ- och rensardag. Som tur är har det varit svalt ute så det har passat utmärkt. Det är lätt att samla på sig saker, papper, minnen och skärp. Men bor man litet som vi gör är det viktigt att rensa ofta. Frigöra ytor, inte samla på sig och vädra ut ordentligt.

Jag fick äntligen för mig att rensa i skafferiet i köket. I flera månader har jag tänkt att det ska prioriteras, men det var först idag som tillfället gavs. Och resultatet blev kanon! Tänk vad mycket mat som bara står i skåpen, med utgånget bäst före datum. Så var det i alla fall hos oss. Mat som jag vet att åtminstone inte jag kommer röra hade hamnat lång in på hyllan. Den gamla maten slängdes naturligtvis, annat som vi inte har användning för frågar jag kompisar om de behöver.




I, det numera välstädade, skafferiet hittar jag numera linser, bönor, torkad soja, knäckebröd, havregryn, krossade tomater, kokosmjölk, havregrädde, pasta, bönpasta, quinoa, bulgur och glasnudlar. Väldigt enkelt, men tillsammans med frukt och grönt kan jag skapa mycket av detta.

Kryddor, frukostmat och bakgrejer har jag i andra skåp. Den rensningen tar jag vid ett annat gyllene tillfälle.




Till lunch idag blev det kikärtor a la improvisation. Jag tog lite av varje och fick till en härlig gryta på kikärtor, morot, paprika, lök, havregrädde, vatten, buljong, fryst spenat och kryddor. Till det serverade jag färsk potatis och nyklippt dill. En skön mix av olika smaker som fungerade finfint ihop.

Under kvällen har jag förberett morgondagens frukost. En oats in a jar med jordgubb. Bäst att kicka igång den nya veckan med att förenkla så gott det går. Jag avslutar midsommarveckan med en varm kopp ekologiskt örtte.

Var snäll mot dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar