söndag 8 juni 2014

Mat och museum i Växjö.

För en stund sedan kom familjen hem efter en weekend i Växjö. Vi hade inte varit i Växjö tidigare och var nyfikna på att se en ny stad i närheten. Det visade sig vara ett perfekt resmål över en helg. En lagom stor stad med mysiga butiker, restauranger och ett väldigt intressant museum. Hela familjen trivdes mycket bra. Som pricken över i:et åkte vi tåg. Ett miljövänligt och trevligt sätt att färdas på.

Innan vi åkte hade vi inte haft tid att göra någon research över utbudet i staden, så allt blev väldigt spontant. Vilket visade sig vara lyckat! Jag fick dock tips om en blogg, vegoivaxjo.bloggsida.se, vars skribent jag mailade på väg till staden. Hon tipsade om en handfull restauranger som kunde fixa bra mat till en vegan. De tipsen togs tacksamt emot!

På fredagen när vi anlänt hittade vi en restaurang som heter Kafe De Luxe. Atmosfären andades härligt femtiotalsretro och musiken i högtalarna var skön. Jag beställde en hemlagad burgare, som gick att få både vegetarisk och vegansk, för 125 kronor. Burgaren var perfekt, och de hemlagade pommes chipsen var spröda och goda. Jag blev väldigt nöjd och lite småkär i både restaurangen och staden för att de levererade så bra mat!




På lördagen besökte vi Smålands museum som uppvisade en fantastisk variation. Här finns Sveriges glasmuseum, Utvandrarnas Hus ett stort antal andra intressanta utställningar (varav en, Secret Love, var mycket gripande). En av favoriterna var dock Minnenas vind, som på ett uppfinningsrikt sätt visade olika teman från 1900-talet genom olika vindsförråd. En resa genom tiden!

Till lunch blev det indisk linssoppa på Condeco. En kryddig och mättande soppa för 79 kronor som smakade jättegott! På kvällen återvände vi till Smålands museum och deras japanska restaurang Izakaya Moshi. Jag har under ett par år varit måttligt fascinerad av vegetarisk och vegansk sushi, men efter att snabbt ha tittat igenom restaurangens hemsida beslutade jag mig för att det var värt ett försök.

Izakaya Moshi ligger i Smålands museums lokaler, med utsikt över en trevlig och grönskande innergård. Vi kunde sitta ute i eftermiddagsljuset och njuta av sommarens dofter och det svala kvällsljuset. Innan jag läste igenom menyn ordentligt pratade jag med kocken och frågade hur deras utbud av veganrätter såg ut. Kocken var väldigt tillmötesgående och skulle se till att jag blev nöjd. Så efter en titt i menyn, med god vägledning av servitrisen, valde jag edamame, kokta sojabönor med flingsalt och citron, samt maki zushi på friterad tofu, sallad, gurka, sparris och skott, toppad med avokado. Detta till priset av 128 kronor.




Att med ord beskriva hur god maten var är otroligt svårt. Men låt mig bara säga att det var perfekt sushi! Uppläggningen och presentationen av rätterna var av högsta klass. Smakerna var gudomliga. Servicen var helt rätt. Jag skulle kunna åka till Växjö bara för att äta på Izakaya Moshi. Sant. Så gott var det. Och helt veganskt. 




Helgen var således kanon i matväg! Vädret har varit soligt och skönt och det kulturella utbudet var tillfredsställande. En helg i Växjö kan varmt rekommenderas! Eller varför inte sätta sig på tåget till destination okänd. Du kan bli positivt överraskad. Sverige är inte så tokigt att semestra i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar