torsdag 29 maj 2014

Afrikansk grönsaksgryta.

Häromdagen testade jag ett helt nytt recept inspirerat av en kokbok jag nyligen köpt, The China Study Cookbook. Boken är på engelska och recepten skiljer sig överlag från de recept jag är van vid att utgå ifrån. Därför var det väldigt spännande att laga något helt nytt!

Kokboken grundar sig på boken The China Study som på ett grundläggande sätt redovisar forskning kring en växtbaserad kost. Jag har läst drygt halva boken och den fascinerar och inspirerar mig att välja bra mat fördelaktig för en god hälsa. Boken kan varmt rekommenderas!

Såhär skrev vegnews.com när de listade 15 olika kokböcker som de såg fram emot 2013:

"The China Study Cookbook: The follow-up to what may be one of the most influential books on plant-based health every written—T. Colin Campbell’s The China Study—delivers whole-food, low-fat meals designed to feed a family. Written by Campbell’s daughter, LeAnne Campbell (herself a mom to two teenage boys), the easy-to-make recipes include Breakfast Home-Fry Hash, Fabulous Sweet Potato Enchiladas, and No-Bake Peanut Butter Bars. With The China Study selling more than 1 million copies worldwide, the potential success of its cookbook companion (due out in May) is huge." (http://vegnews.com/articles/page.do?pageId=5505&catId=2)

Resultatet av matlagningen blev en afrikansk grönsaksgryta. Rätten smaksattes med kanel, cayennepeppar och jordnötssmör. Himmelskt gott. Att testlaga något jag aldrig lagat, och som visar sig bli succé känns så roligt och tacksamt! Ännu en maträtt att laga flera gånger framöver. Det är annars lätt att hamna i invanda mönster och laga samma slags mat om och om igen. Men med ett brett utbud av rätter får man i sig en större variation av näringsämnen, vitaminer och mineraler. Det blir således lättare att täcka dagsbehovet och känna sig mätt och nöjd.

Recept till den afrikanska grytan finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar