söndag 18 maj 2014

Nya rutiner. Ny motivation!

Snart är denna vecka till ända. Nya rutiner har införts och det känns bra. Mer struktur, mer planering. Jag hoppas hela familjen kommer känna tillfredsställelse i och med detta. Jag har under veckan fryst in mat till kommande vecka. Sparat rester och planerat in måltider noga. Jag har även försökt lägga in lite träning för mig själv. Det känns spännande och nytt, trots att dagarna kommer bli längre och kräva mer av mig. Men jag är positivt inställd och ska göra mitt bästa.

I kväll har jag förberett morgondagens frukost. Morgnarna är innehållsrika och varenda minut sparad är värdefull. Speciellt med otåliga barn närvarande. Jag blandade en oats in a jar på havregryn, chia, solrosfrön, sesamfrön, havremjölk, kokosmjölk och blåbär. Jag lade även russin i blöt separat som jag blandar i på morgonen. Det blir en kanongod frukost av det!



När man gör förändringar i sin vardag är det lätt att göra allt på en gång. Det blir övermäktigt och håller inte i längden. Jag sätter gärna ribban lite lägre och hoppas nå mina delmål. Därefter kan jag justera dom och anpassa målen därefter. Jag vill inte att en förändring ska bli ytterligare ett stressmoment som ger dåligt samvete om det misslyckas. Det är bättre att prova sig fram, utvärdera, anpassa och prova igen.

Jag skulle gärna utföra hemmaträning tre gånger i veckan. En dag under helgen fungerar, men hur gör jag under veckan när minimalt med tid finns? Jag ska prova mig fram kommande vecka och se vad möjligheterna är. Var kan jag hitta en timme? Det låter ganska enkelt. 60 minuter, det borde kunna avvaras. Men det ska vara när jag inte blir störd, inte känner mig stressad, inte är hungrig eller nyss har ätit och att jag känner mig utvilad. Jag vet att det går. Kommande vecka ska jag utforska detta närmare. Och det motiverar mig. Jag vet att det är möjligt! Jag ska bara ta reda på hur.


Som ett extra lyxigt kvällsmål gjorde jag en härlig smoothie på äpple, blåbär, chia, havremjölk och kokosmjölk. Till det knaprade jag på några mandlar. Gott och uppfriskande. Nu tar jag med mig min bok och lägger mig och läser. Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar