söndag 23 februari 2014

Söndag, en dag att njuta.

En god morgon startar inte alltid efter en god natts sömn. Men en god morgon ska du själv välja. Till exempel genom att tillaga en frukost som gör dig väl. För hur lite sömn man än som småbarnsförälder får, så går det att vända tröttheten mot en skön söndagskänsla om man vill. Det är dock lätt att ta till enkla medel för att snabbt bli pigg, men som tyvärr har motsatt effekt bara en stund senare. Att unna sig själv det bästa man kan, med de förutsättningar man har, DET är guld värt.

Idag valde jag att påbörja dagen med min favoritfrukost: fruktsallad och grönt te. Det krävs så lite för att få till det. Frukt, det du har hemma, nötter, frön och frysta bär. Min fruktsallad bestod av äpple, banan, hallon, solrosfrön, chiafrön, mandlar, kokosflingor, russin och aprikoser. De torkade frukterna lägger jag i blöt kvällen innan. Chiafröna blandar jag i lite vätska för att få en geleaktig konsistens. Ta god tid på dig att äta denna ljuvliga fruktsallad. Tugga noga. Otroligt mättande och gott.


Söndagar är inte bara en sköna vilodagar utan även den dag i veckan då jag blickar framåt. Jag planerar kommande vecka, går igenom matinköp och gör matlista. För att inte fastna i köket så har jag en stående rätt som funkar jättebra på söndagarna. Kanske gapar kyl och frys tomma. Den rätt som återkommer de flesta söndagar är linssoppan. Nej, det kanske inte låter som världens mest exotiska rätt, men den är pålitlig och ger en skön mättnadskänsla i magen. Om det kniper krävs endast tre ingredienser: lök, potatis och linser. Vill du lyxa till det går den att variera i det oändliga. Jag har oftast buljong i vattnet samt en eller två morötter om det finns kvar efter veckan.


Idag hade jag turen att ha en kruka ekologisk, färsk persilja kvar. Det var en fröjd både för ögat och gommen! Jag kokar dubbel sats och får således måndagens lunch eller middag fixad.

Den här tiden på året kan det vara svårt att komma ut och få tillräckligt med dagsljus. Tur att barnen kräver att man tar sig ut då det gör skillnad. En stund utomhus varje dag gör de flesta både piggare och gladare, och förhoppningsvis hjälper du upp nivåerna av d-vitamin. Eftermiddagen spenderades utomhus i snålblåst.

Har du planerat veckan som kommer?
Vad står på menyn kommande dagar?

Imorgon ska jag prova en ny frukosträtt som jag förberedde i kväll. Det såg riktigt gott ut. Hoppas det smakar också! Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar