måndag 24 februari 2014

Storhandla - det vinner du på.

Frukosten förberedde mig för dagens sysslor och det var tur att jag var mätt och nöjd. Jag fick möjlighet att storhandla efter ett möte på förmiddagen, och jag menar verkligen STORHANDLA. Det är alldeles för lätt att handla i småinköpsträsket där det kompletteringshandlas varje dag. Gissa om det blir dyrt. Det är inte alla som har möjligheten att storhandla, men om du kan, gör det.

Jag har en mental lista med varor som alltid går åt. Idag tänkte jag dessutom inte bara veckohandla, utan månadshandla. Basvaror är smart att bunkra, kryddor, krossade tomater, fröer, nötter och liknande. Frysvaror likaså. Jag använder inga mjölkprodukter. Däremot konsumerar jag växtmjölk, så som havremjölk, samt grädde på havre eller soja. Dessa har lång hållbarhet och behöver inte heller förvaras oöppnade i kylskåp.

Utbudet i dagens stormarknader är gediget och även lågpriskedjorna har mycket ekologiskt. Titta på jämförelsepriserna. Ekologiskt är inte alltid dyrare. Och ibland skiljer det bara någon enstaka krona. Tyvärr hade butiken slut på ekologiska bananer. Därför köpte jag inga. Där är jag stenhård.


Om du bara ska byta ut några varor av de du köper till ekologiska, prioritera dessa:

1. Kaffe
2. Bananer och vindruvor
3. Mejeriprodukter
4. Kött (av miljöhänsyn borde du helt sluta äta kött)
5. Potatis

Listan kommer från Naturskyddsföreningen som listar de värst besprutade livsmedlen. Tänk också på att vindruvor torkas till russin och används till vin, så även dessa bör man byta till eko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar