torsdag 27 februari 2014

Hitta nya recept.

För ett tag sedan hamnade jag i receptöknen. Jag använde samma recept vecka efter vecka och kände väl att jag fastnat lite i min matlagning och inspiration. Jag har ett par favoritböcker samt utdrag ur tidningar som jag ständigt återkommer till. Goda, nyttiga och bra rätter som funkar. Säkra kort helt enkelt. Dessutom kunde jag dessa både framlänges och baklänges. Dags att förnya receptbanken!

Det finns massor med kokböcker att köpa, men det är lite av ett spel att köpa en ny kokbok utan att ha provat dess recept. Bilderna kan vara lockande, utformningen inspirerande. Men hur vet man om recepten fungerar för en själv? Jag gick till biblioteket och botaniserade bland de böcker som fanns där. Helt gratis. En bok satte fart på min glädje att laga mat igen, Vego Paradiso av Pia Hall. Jag lagade många av rätterna flera gånger. Lånade om boken tills jag inte kunde låna om den något mer. En sådan bok är värd att investera i!

Efter det hittade jag massor av nya recept som verkligen inspirerade mig att välja bra mat varje dag.


Middag ikväll blev soppa vars recept jag nyligen trillade över. Den innehåller lök, bönor, curry, tomatpuré, krossade tomater, soja- eller havregrädde, vatten, buljong och majs. I med lite pasta och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar