söndag 11 maj 2014

Med kosten som livsstil.

Att vara iväg på semester eller annan resa innebär ofta att man tvingas göra avkall på de vanor och rutiner som man byggt upp hemma i vardagen. Vissa vanor kan vara bra att ifrågasätta, medan man vill behålla andra. Under veckan som jag varit bortrest har jag märkt att maten är godast och bäst hemma, där jag själv kan påverka det jag stoppar i mig till 100%. Tyvärr tycker jag inte utbudet av bra, vällagad vegetarisk/vegansk mat är bra, inte ens i de större städerna i Sverige.

Men det går att göra mer eller mindre bra val även på resande fot. Att vara medveten och intresserad av den mat man väljer att konsumera är en förutsättning. På hotell erbjuds en uppsjö av olika alternativ och det går att få en bra frukost om man väljer rätt. Mycket frukt och grönt, nötter och frön samt grönt te. Det är inte så tokigt. Och saknar du något så fråga personalen. Att våga vara "till besvär" betalar sig i slutändan.

Ibland hamnar man i situationer när valen inte är så varierande. Jag äter också pommes frites och (vego)burgare ibland och jag kan tycka att det smakar bra. I vissa lägen går det inte att göra så mycket åt saken. Och det där känner man själv. Låt gå. Det är ingen fara. Men jag känner personligen skillnaden tydligt på riktigt bra mat och snabbmat. Jag upplever en annan känsla före, under och efter måltiden. Och alla känner sig själva bäst, men jag vet att jag älskar hemlagad mat gjord på kärlek och härliga råvaror.

Att välja ett nyttigt och välsmakande alternativ är inget tråkigt, ingen börda och inte heller en förlust. Jag ser det tvärtom. Jag vill engagera mig, ta ansvar och vinna de hälsosamma effekterna av den mat jag väljer att äta. Jag vill äta gott. Jag vill äta riktig mat. Jag vill känna smaker. Och jag vill må bra.

Det är en livsstil. Och jag älskar det! Den kost jag valt att äta, utan varken döda djur, ägg- eller mjölkprodukter, ger mig gott samvete och fyller mig med energi och en känsla av att jag gör rätt. Ta ställning och bli medveten om din kost och dess effekter, du också. Det är ditt val. Bara ditt.

En frukostfavorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar