onsdag 9 april 2014

Bort med gifterna i vardagen.

Härlig grötfrukost och en morgonpromenad i duggregn. Det känns bra för både kropp och knopp. Idag blir det rester av linssoppan till lunch. Världens bästa, billigaste och matigaste soppan. Ungefär.

Igår besökte jag en butik som heter Minimundus. Det är i första hand en nätbutik, men det var roligt att botanisera i deras lagerbutik belägen i ett bostadsområde i Tidaholm. Minimundus startade 1992 och säljer produkter till baby, barn och vuxna. Det mesta är ekologiskt, och allt är utvalt med hänsyn till människan, naturen och miljön. De har ett stort utbud av ekologiska babykläder, tygblöjor, leksaker och glasflaskor.

Sedan ett tag tillbaka har jag blivit mer och mer medveten om gifterna i vår vardag. Egentligen började det hela redan 2010 när jag såg dokumentären Underkastelsen av Stefan Jarl, så tänket har funnits där. Först i höstas gjorde jag en rejäl rensning i lekrum och kök då jag avlägsnade mycket plast. I badrummet gick jag igenom alla produkter och bytte successivt ut till miljövänligare alternativ. Nu tänker jag väldigt mycket på vad våra kläder innehåller och försöker köpa mycket begagnat samt letar efter ekologiska alternativ.

Ibland får jag höra att "lite plast har väl ingen dött av". Men de senaste rönen om vad plast kan göra med människokroppen vill i alla fall inte jag låta passera förbi. Jag har läst en del litteratur, bland annat en intressant bok av Katarina Johansson som heter Den onda badankan. Här ges tips om vad man själv kan göra, och på vilken nivå man vill agera.

Det handlar inte bara om maten vi stoppar i oss utan även om prylar vi omger oss med och vad vi sätter på huden. Personligen vill jag göra ett aktivt val och i största mån veta vad jag konsumerar och vilken effekt det har på mig och min omgivning. Hur tänker du?

Njut av idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar