söndag 20 april 2014

Enkel, god och nyttig mat.

Vilken dag! Sol, sol, sol. Och blå himmel. Tänk att det blir varmare dag för dag. Visst, jag erkänner att jag fortfarande använder mössa då och då för att det är så skönt och värmande för öronen. Men ljuset, det underbara ljuset är här! Min frukost idag matchade vädret.

En solig fruktsallad.
äpple
banan
chifrön
solrosfrön
pumpafrön
sesamfrön
mango


Det var knaprigt och gott samtidigt som det mättade väldigt bra. På förmiddagen hade jag ett extra yogapass och det var verkligen en perfekt start på dagen. Att mjuka upp, sträcka, tänja och andas. Det är stor skillnad att göra yoga på morgonen jämfört med kvällen. Dessutom är inte min röst uppvärmd, så motionärerna fick höra ett och annat harkel.

Under dagen tog jag med barnen på utflykt, vi strosade, tittade på blommor, lekte och fikade i stan. Precis som man kan göra en solig söndag. Det var mycket folk ute för att njuta av ljuset och vattnet i Jönköping.

Till middag lagade jag en enkel wok bestående av tofu, frysta grönsaker, ärtor, kokosmjölk, curry, cayennepeppar, vitlökspulver och buljong. Enklare rätt får man leta efter:

  1. Värm olja i en panna.
  2. Stek wokgrönsaker.
  3. Tillsätt curry.
  4. Tärna tofun och tillsätt i pannan.
  5. Häll i kokosmjölk.
  6. Låt puttra.
  7. Tillsätt frysta ärtor.
  8. Tillsätt valfria kryddor samt buljongtärning och låt puttra.
  9. Färdigt!
  10. Servera med glasnudlar.

 Ibland är det väldigt enkelt att laga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar