onsdag 5 mars 2014

Du bestämmer.

Våga vara besvärlig. Säga nej tack. Ta med eget mellis och fika om så behövs. Eller om du är bjuden på mat hos vänner eller går på restaurang, undersök utbudet i förväg för att se om det är något du vill äta.

Jag äter inte vad som helst för att någon annan vill det. Äter jag onyttigt gör jag det för att jag beslutat mig för det. Jag tar inte en bulle för att resten av sällskapet tar en bulle. Jag är inte ens intresserad av bullar. Jag vill kunna välja när jag är nyttig och när jag unnar mig något.

Ofta kan jag känna mig obekväm. Men det är värt mödan. Som vegetarian, och numera vegan, får jag ibland ofrivilligt stå i centrum när det gäller exempelvis restaurangbesök. Att bli erbjuden en sallad bara för jag är vegetarian känns så förutsägbart. Inte alls lockande. Om man dessutom vill vara hälsosam vegan (nej tack, ingen sallad nu heller), kan det upplevas ännu snårigare. Dessutom blir den egna kosten samtalsämnet under de kommande minuterna.

Det handlar oftast om okunskap. Men snart är det ingen ursäkt längre. Utbudet av hälsosam vegetarisk och vegansk mat ökar stadigt. I väntan på mer förstående omgivning: stå på dig. Gör DINA val och ge inte efter. Du är viktigast!


Till kvällsfikat: en underbar smoothie gjord på hallon, banan, havregryn, kokosmjölk och havremjölk. Toppas med kokosflingor. Perfektion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar