onsdag 12 mars 2014

Jag älskar te!

Jag älskar te!
Allra helst grönt te.
Jag dricker det flera gånger om dagen.
Jag dricker även svart, vitt och örtteer, men det blir mest grönt.

Till frukost, till mellis, efter lunchen, på kvällen. Te passar när som helst på dygnet eftersom det finns så många olika karaktärer, smaker och välgörande effekter i de olika tesorterna. I första hand köper jag ekologiska teer för att slippa rester av bekämpningsmedel i mitt te.

Grönt te är nästintill en hälsodryck med den stora mängd antioxidanter (polyfenoler). Det sägs bland annat att grönt te är nästan fyra gånger så effektivt som antioxidant jämfört med exempelvis C-vitamin. Grönt te är dock inte helt koffeinfritt, så jag undviker det på kvällen. Kvällstid väljer jag hellre örtte, exempelvis kamomillte.


Jag serverar mitt te i fina muggar. Det gör cermonin mer speciell. Dessutom är det ingen vits att låta favoritmuggen stå i skåpet och samla damm. De är till för att synas och användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar