torsdag 27 mars 2014

Här behövs en storhandling.

Det märks att det här hushållet behöver storhandla. Nu rensas allt i kyl, frys och skafferi. Jag hittade färsk blomkål längst ner i kylen som var redo att användas. Blomkål är ett perfekt som tillbehör och passar många olika rätter. Blomkål är en kålsort som tyvärr ät lite underskattad. Kanske är det färgen eller formen? Men det är egentligen en otroligt häftig råvara. Rik på fibrer och c-vitamin, men också folsyra. Liksom alla kålsorter är blomkål även rik på järn och kalcium.

Ett enkelt sätt att avnjuta blomkål är att skära buketterna i skivor, pensla med olja och krydda med salt och chiliflakes. Låt bakas i ugn på ca 175 grader i 30-60 minuter beroende på önskad konsistens. Jag åt en mexikansk böngryta till blomkålen. Böngrytan hittade jag i frysen. Som sagt, här behövs en storhandling!



Före kvällens yogapass laddade jag med en uppfriskande smoothie på frysta jordgubbar, äpple, chiafrön, kokosmjölk, havremjölk och vatten. Behöver jag säga att den smakade fantastiskt. Längtan efter värme och sol tilltar med kylda drycker som denna. På tal om sommaren, idag fick jag förfrågan om att leda yoga under ett event på Vätterstranden i augusti. Vilken härlig känsla att yoga i sanden, utomhus, vid vattnet. Det kommer bli kanon! Jag längtar redan. Ha en fortsatt skön kväll!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar