fredag 21 mars 2014

Nytt café. Nya möjligheter.

På förmiddagen hade jag möjlighet att uppleva en lyxig fredagsfika på ett café i stan. Ofta undviker jag att fika ute eftersom jag sällan blir nöjd med utbudet. Det är inte många ställen som kan fixa fram ett gott veganfika. Idag testade jag Jönköpings nya café Condeco. Condeco är en svensk kedja som startade i Göteborg, men även finns i Växjö.

Medvetenheten kring miljö och hänsynstagande är uppenbar. Allt kaffe är fairtrade och ekologiskt. De är även tydliga med att erbjuda något för alla, exempelvis om man är gluten- eller laktosintolerant, eller om man är vegan och vegetarian.

Jag har fikat på Condeco i Göteborg tidigare och visste lite vad som väntade. Jag valde en veganmuffins på blåbär samt ett örtte som var ekologiskt. Det är ren lyx att kunna köpa något på ett café som tillfredsställer ens moraliska ställningstagande. Att jag, som valt att inte bidra till djurplågeri och slakt, också kan köpa fika. Det är inte för mycket begärt.

Underbart att det finns caféer som har ett brett utbud som många kan uppskatta. Jag kommer gärna tillbaka!


På Condeco är måndagarna helt vegetariska. Ett gott föredöme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar