onsdag 2 april 2014

Jag. Är.

Jag. Är. Visst är det fint.

Ibland när det händer mycket runt omkring en kan det vara svårt att fokusera tankarna. Tankarna kan även påverka sömnen och det är lätt hänt att bli liggande nattetid med svårigheten att släppa det som varit under dagen. Eller så planerar man för dagen som kommer.

Något som jag lärt mig inom yogan och som är ett hjälpsamt verktyg är att ta en paus. Ligga eller sitta bekvämt. Andas. Och på inandning tänka ordet JAG. På utandning tänka på ordet ÄR. Jag. Är. Då tar man kontrollen över sina tankar och styr sitt fokus till nuet. Man kan kalla det för mindfulness.

Mindfulness handlar om att vara närvarande här och nu, i nuet. I vårt dagliga liv handlar mycket om planering, om framtiden, för att få saker och ting att fungera och gå ihop. Eller så är det lätt att hamna i mönster som man vant sig vid under många år och som fortsätter att påverka oss negativt. Det är inte ofta vi kan ha sinnesnärvaro, då vi kan känna med våra sinnen hur något smakar, luktar eller låter. Dessa tillfällen måste vi skapa och öva oss på.

Att ta andningen till sin hjälp kan göra det lättare att stanna upp. Andas, blunda och fokusera på orden JAG ÄR ett par minuter när du känner att du har behov av det. Efteråt kan du stanna upp och bara känna effekten och observera hur det känns för dig.


Min frukost idag var så vacker! Härlig havregrynsgröt med chia, solrosfrön, russin, sojamjölk och solgul mango. Underbart! Och promenaden efter frukosten gjorde mig gott. Jag ska strax testa ett nytt recept till lunch. Jag återkommer senare med resultatet. Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar