söndag 27 april 2014

Restaurang Sjön.

Jag vill dela med mig av en fantastiskt kulinarisk upplevelse i en miljö så vacker att man vill nypa sig i armen.

I fredags besökte jag restaurang Sjön, beläget precis intill Vätterstranden i Jönköping. Restaurangen är relativt nyöppnad och drivs av Tommy Myllymäki. Jag har ofta lågt satta förväntningar när jag äter ute eftersom mina krav på vad jag äter är höga. Lyckligtvis fanns det resurser och det var inga problem att ordna mat som jag kunde njuta av, trots att den fasta menyn bestod av fisk och kött.


Till förrätt valde jag härliga vårprimörer, grön och vit sparris i en fräsch vinägrett med ramslök och mandelflarn. Uppläggningen var så fin och smakerna väldigt tydliga. Sparrisen var perfekt knaprig.


Till huvudrätt diskuterade vi oss fram till vilka möjligheter som fanns, vilket var väldigt serviceminded. De tog verkligen hänsyn till mina önskemål. In kom en tallrik med underbara rotfrukter, murklor, picklad gurka, nässelchips och, som grädde på moset, maizenafriterad tofu. Konsistenserna var perfekta. Smakerna samspelade fantastiskt. Och jag, som väldigt sällan (läs aldrig) äter svamp, njöt av varenda tugga.

All denna goda mat, perfekta service och en utsikt utan dess like. En fantastisk smakupplevelse där mitt kostval togs tillvara utan att verka problematisk. Där även jag som inte äter kött, fisk, mjölkprodukter och ägg, får känna mig respekterad. DET är värt så mycket.

Det sista servitören sa innan restaurangen lämnades var att Tommy Myllymäki själv oftast äter vegetariskt för att han "mår så mycket bättre då". Just så.

Ljuset vid Vättern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar