måndag 14 april 2014

Tacomåndag och studielust.

Imorgon är det sista ansökningsdagen för kurser och program till höstterminen för den som vill studera på högskola eller universitet. Varje år sitter jag och bläddrar igenom alla dessa intressanta kurser som ges. Även om jag har en kandidatexamen i bagaget och ett antal fristående kurser lockas jag av allt som finns att lära. Jag får verkligen lust att studera.

När jag studerade mina tre år till kulturgeograf upptäckte jag hur mycket jag älskade att plugga. Det kan låta nördigt och pretentiöst, men jag trodde inte ens jag skulle komma in på en utbildning. Jag hade stor rädsla för att tala inför en grupp människor, att redovisa var hemskt. Men de tre åren gav mig så mycket. Inte bara av kunskapen inom det område jag studerade, utan även kunskap och kännedom om mig själv. Jag utmanade mig själv och klarade saker som jag inte trott jag skulle klara av.

Av studier växer man. Men man lär sig också att vara ödmjuk inför all kunskap som finns i världen. Genom att studera upptäcker man att det är väldigt lite jag, som enskild individ, verkligen vet. Att ta reda på, granska och ifrågasätta, det är nyttiga erfarenheter och bra verktyg. Jag vet att jag någon gång kommer att studera mer. Jag är ju så nyfiken på saker och ting. Om det blir till hösten eller längre fram i tiden, det vet jag inte i nuläget. Men jag blir väldigt peppad på studier när jag läser om alla dessa möjligheter!

Det blev inga taco's i helgen så jag serverade libanesiskt bröd med tacofyllning idag istället. Och det smakade lika gott det!

På min tallrik hade jag:

Libanesiskt bröd
Anammas sojafärs kryddad med parikapulver, chiliflakes och salt
Orange paprika, ekologisk
Sallad
Gul lök
Tomat, ekologisk
Tacosås, ekologiskt


Gissa vad efterrätten bestod av? Jo, gårdagens tårta såklart! Även måndagar kan förgyllas med guldkant, bara man tillåter det. Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar