tisdag 15 april 2014

Om tid. Och frukost.

Jag tror att studietankarna från igår kväll fortsatte med min in i sömnen, för jag var alldeles mosig i huvudet när jag vaknade idag. En nedvarvningsperiod innan sömnen hade inte varit fel, men klockan blev så mycket. Det bästa sättet för mig att varva ner är annars att läsa i en vanlig, skönlitterär bok. Den ska vara lagom bra, annars fastnar jag för länge.

Jag läste en gång en bok som tog upp begreppet ställtid. Det var Bodil Jönssons bok "Tio tankar om tid". Med ställtid menar Bodil tiden det tar att mentalt avsluta en sak och ställa om sig för att påbörja nästa. Enklare aktiviteter kräver lite ställtid, men ju mer omfattande de är desto längre ställtid krävs. Jag hade således behövs en stunds ställtid igår kväll mellan botaniseringen av högskolekurser och läggdags. Hjärnan hann inte med att ställa om sig.

"Det mesta blir bättre gjort och därtill roligare om du först får den ställtid du behöver: tid att ställa i ordning, ställa till rätta, ställa av, ställa om. Också i ditt inre." Bodil Jönsson




Frukosten idag smakade ändå fantastiskt, och den såg så ljuvlig ut! Det blev en oats in a jar innehållande:

1 dl havregryn
1 msk solrosfrön
1 msk pumpafrön
1 msk chiafrön
1 krm vaniljpulver
1/2 dl frysta blåbär
1 msk blötlagda russin
2 dl havremjölk

Toppa med 1/2 banan och chiafrön.

Enkelt, gott och alldeles underbart! En god morgon på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar