tisdag 25 mars 2014

Grönsaker i ugn.

Ibland kan jag bli så sugen på grönsaker i ugn. Det är så otroligt gott. Bara att ta de grönsaker man har hemma, skala, hacka, skiva. Ner i ugnsform och blanda olivolja och salt. In i ugnen på 175 grader i minst en timme. Ljuvliga, rena och äkta smaker.


Anledningen till att jag bakar grönsakerna på låg temperatur i ugnen är att olivoljan kan härskna när den blir för varm. Om man håller sig under 200 grader finns god marginal och smaken bevaras bättre. 


Till ugnsgrönsakerna serverade jag falafel med vitlökssås och en halv avokado. Vitlökssåsen gjordes på sojayoghurt, vitlök och kryddor. Himmelskt gott!

Eftersom mitt kök saknar ett våffeljärn blir det inga våfflor på Våffeldagen. Däremot är jag nyfiken på att testa ett nytt recept på en smaskig dessert som jag hittade tidigare idag. Men jag väntar till lugnet lagt sig här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar