måndag 24 mars 2014

Solhälsningen.

För ett tag sedan gick jag en kurs i ashtanga yoga. Det är en fysisk typ av yoga som är annorlunda den jag är van vid. Min utbildning som yogaledare härstammar från hatha yoga som är en väldigt lugn yogaform. Kursen i ashtanga yoga sträckte sig över tre dagar och jag kände att det var något jag ville göra. För mig själv. Och det var väl investerad tid. Jag upplever att jag har en typ av yoga att ta till som innefattar ett skönt, och lite utmanande flöde.

Det fina med ashtanga yoga är att det finns en förutbestämd ordning av rörelserna. Varje individ anpassar sin fysiska och psykiska kapacitet och gör bara det som känns bra. Många av övningarna kräver lång, lång tid och mycket tålamod. Och man kan möta begränsningar som gör att det tar tid att komma vidare.

Inom yogan finns det ingen prestige eller krav på hur man ska vara. Det enda rätta är att lyssna på sig själv och sin förmåga. Jag har en tanke att göra solhälsning A dagligen. Detta är inledningen i ashtanga yoga. På kort tid värms kroppen upp och andningen blir mer medveten. Dessutom sänks blodtrycket och energin börjar flöda i kroppen, samtidigt som kroppen balanseras.

Så, rulla ut yogamattan och pröva solhälsning A. Avsluta med en skön vila liggandes på rygg. Det är fantastiskt hur mycket tydligare saker och ting blir.

4-6 st Solhälsning A är ett yogapass i miniformat. Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar