fredag 28 mars 2014

Uppfriskande mynta.

Vilket underbart vårväder det varit idag! Jag och de små tog en lång promenad och cykeltur med trehjuling och det var vindstilla och varmt sent på eftermiddagen. Det fanns massor med leriga stället att köra trehjulingen i, numera kallad monstercykeln.

Till middag dukades det fram ett härligt bord med taco's. Tillbehör som sallad, tomat, gurka, lök, paprika och tacosås, tillsammans med Anammas sojafärs gjorde middagen komplett.

Efter middagen testade jag ett nytt recept på en smoothie med färsk mynta. Jag har en förkärlek till mynta efter min tid i Marocko som guide. Där var myntate ett måste efter varje måltid. Doften av färsk mynta påminner mig väldigt mycket om det kontrastrika landet som kan förföra vem som helst med sin rika matkultur. 



I smoothien blandade jag en banan, 2 dl jordgubbar, 1 msk chiafrön, 6 blad mynta samt tre dl havremjölk. Åh, det vattnas i munnen när jag tänker på resultatet, som för övrigt tog slut snabbare än mixerstaven jobbade. En given succé som kommer att göras igen! Myntabladens friska smak passade utmärkt efter en tacomåltid. Smoothien liksom kyler ner smaklökarna. Gott, gott!

Underbara mynta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar