fredag 21 mars 2014

Marockansk tagine.

En vinter för ungefär tio år sedan arbetade jag som guide i Marocko. Jag var stationerad i Agadir men reste till Marrakesh och Essaouira varje vecka. Innan jag kom till Marocko hade jag inte mycket kunskap om landet eller dess kultur, men under de sex månader jag bodde där hann jag lära mig att älska ett land, dess natur och befolkningen.

Som vegetarian var jag sällsynt. Ofta serverades kryddiga grytor, tagine, med välsmakande grönsaker och cous cous. Tillbehöret var dock oftast kött. Jag hittade trots allt ett par rätter som jag kom att älska. Smaker som numera ger mig starka associationer till ett land med otroliga kryddor och härliga, färska råvaror.

Ikväll hittade jag ett recept på en vegetarisk tagine med kikärtor och russin. Jag var otålig i köket eftersom jag längtade så efter de marockanska smakerna. Det här är en rätt att bjuda sina vänner på någon kväll. Det mat att förälska sig i.

Salam aleikum. Frid vare med dig.

Recept på tagine finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar