söndag 9 mars 2014

Söndagstankar.

En god avslutning på veckan blev det. Plockmat är så enkelt, samtidigt som man får i sig massor av grönsaker. Jag älskar verkligen falafel med olika smakrika tillbehör, gärna åt det starka hållet. Jag sveper in allt i libanesiskt bröd (finns att köpa exempelvis på Willys och Netto). Då slipper man onödiga tillsatser, som finns bland annat i de bröd man hittar i tacohyllorna.

Oftast gör jag min egna salsasås bestående av olja, vitlök, lök och krossade tomater. I det blandar jag fryst, hackad chili och de kryddor jag har hemma som passar. Mycket godare än den köpta.


Söndag kväll. Tid för reflektion. Jag är glad och tacksam över den goda mat jag ätit och fått energi ifrån. Jag är stolt över mig själv för att min mat inte skadar eller dödar någon annan art, att jag i största mån väljer råvaror som är ekologiska och producerade på ett hänsynsfullt sätt. Det är min övertygelse att den veganska kosten är den bästa för jorden, djuren och människan. Vi är ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar