onsdag 12 mars 2014

Kikärtor.

Nu lägger jag mina kikärtor i blöt. De ska ligga i vatten 10-12 timmar, så enklast är att blötlägga kikärtorna över natten och koka dom morgonen därpå. Dessa kikärtor köpte jag i lösvikt för några veckor sedan.

När jag först blev vegetarian, för 17 år sedan, hade jag väldigt lite kunskap om bönor, linser, ja, baljväxter i allmänhet. Det var inte vanligt förekommande i min familj att äta bönor. Jag kan till och med säga att det förekom aldrig. Så mitt intresse för vegetarisk mat har inte ärvts från min älskade familj, det är något som växt fram oberoende av dom. Hur som helst. Linser var den första baljväxten jag bekantade mig med. Därefter kom kikärtor.

Kikärtor skiljer sig från andra bönor både i sin form och smak. De är rika på proteiner, mineraler och kostfiber och har ett brett användningsområde. Kikärtor passar de flesta grytor, men också i soppor, sallader, som burgare, falafel och hummus. De kan även rostas och användas som snacks.

Efter blötläggningen häller jag av vattnet och sköljer kikärtorna. Sedan kokar jag dom i nytt vatten i ca 60 min. I det kokande vattnet kan man ha örtsalt, buljong eller 1-2 lagerblad om man gillar det.

Funderar över vad jag ska laga för gott av dessa kikärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar